Liv Aursand og Per Lysgaard har åpnet sin utstilling på Britannia Hotel. To av Norges fremste keramikere har produsert flotte gjenstander i hele år, med tanke på denne salgsutstillingen, som er laget i samarbeid med Dora 3 og kurator Stein Slettebak Wangen.
I tiden fremover kan du se utstillingen i ro og mak, og kanskje finne en flott skulptur som vil passe din bolig, ditt kontor, eller som en gave. Inngang fra Westermannsveita.
LIV AURSAND: Skulpturelle krukker og fat
Høybrent hvit steinsgods har blitt formet til stilsikre skulpturelle krukker og fat mellom hendene til Liv Aursand i fem tiår.
«Jeg liker å se at det er leire, at leire er natur», sier hun og ser seg rundt i verkstedet som er fylt av verker som skal til Britannia Hotels første utstilling med kunsthåndverk. Liv Aursand er født i Namsos i 1949 og er utdannet kunsthåndverker og billedkunstner fra Kunsthøiskolen i Holbæk, Danmark, Werkkunstschule i Münster, Tyskland, Kunstskolen i Trondheim, Kunsthøyskolen i Bergen og Vestlandets kunstakademi.
Verkstedet og galleriet hennes, Haugen keramikk, ligger vakkert til på en haug ved Namsens bredd i Overhalla. Jeg har gjestet henne mang en gang siden 1980-tallet, og uten å slutte å undre meg over hvordan hun klarer å legge billedkunsten inn i kunsthåndverket uten at det ene går på bekostning av det andre. Det ene fremhever snarere det andre.
Liv Aursand former leiren med like sikker sans for det vakre, som hun tegner, trykker og skjærer ut små bilder og mønstre i den. Slik blir hvert enkelt verk et enestående stykke kunst formet i blåleire i verkstedet i skogen i Namdalen.Hun har stilt ut i prestisjetunge gallerier og museer både nasjonalt og internasjonalt, og signert en rekke utsmykningsarbeider.
Dekorative, litt skulpturelle krukker og fat
Liv Aursand om Britannia verkene
Innslagene av pastellfarger kom etter at hun dykket og så fargerike fisker i Mexico.
PER LYSGAARD - Skaperglede er drivkraften
En mann kledd i keramikk hilser velkommen utenfor verkstedet og galleriet, og inne sitter en kvinne også kledd i keramikk og ser ut som om hun venter på taxien som skal ta henne til et fornemt festlig lag.
Overalt er det fargesterke keramiske arbeider, både i uterommet mellom galleriet og verkstedets bygninger, og inne. Dette er ulikt alt jeg har opplevd hos en kunsthåndverker. Kolossalt høye skulpturer og brukervennlige kopper og fat er alle skapt med samme intensitet, og strenge krav til kvalitet.
Alt dette signert Per Lysgaard, andregenerasjons keramiker som siden 1987 har formet og solgt sine kunstverk i leire på Røros.Litt utenfor byen har han likegodt kledd sin hytte i keramikk, selvsagt både utvendig og inne. Maken finnes ikke.
Den 62 år gamle selvlærte kunsthåndverkeren stiller ut jevnlig nasjonalt og internasjonalt, og har signert mange utsmykninger av offentlige og private bygg og uteplasser.
I 2020 har han laget mer enn 50 skulpturer til utstillingen på Britannia Hotel. Skulpturene er laget som «en fin ting å ha på hylla eller et bord», som han sier, og er ikke nødvendigvis bruks- gjenstander. Men kan også fungere som en vase, for eksempel. Så har han benyttet en for ham ny teknikk, plateteknikk.
Resultatet har blitt verker som ikke ligner det han har gjort tidligere. Per Lysgaard kjører ikke safe, han er i en slags kontinuerlig utvikling.