Det er tretten år siden Elling Reitan stilte ut i Trondheim sist. Med utstillingen på Britannia får han endelig vist hjemmepublikummet hva han står for. Med sterke farger, et særpreget billedspråk, og de to Yin- og Yang-figurene som signatur, har han skapt seg en tydelig profil.
Kunsten hans er elsket av et stort publikum. Det publikummet er større andre steder enn i hans egen hjemby. Elling Reitan har stilt ut mer utenlands enn han har gjort hjemme. New York, Miami, Seattle, Singapore og Beijing er bare et utvalg av de mange, internasjonale storbyene som har omfavnet kunsten hans. Han stiller jevnlig ut i Oslo, med 2012-utstillingen hos Fineart på Aker Brygge som et høydepunkt. Siden debuten i 1979 er det blitt over 150 utstillinger.
Trondheim har fostret mange store kunstnere. Vi trenger ikke nevne navn, hvem det dreier seg om er opplagt for de fleste med interessere for kunst. Noen er levende, andre er døde. Selv om han hører med i det lokale toppsjiktet, er ikke Elling Reitan like kjent i trønderhovedstaden som enkelte andre, mer debattglade kolleger.
Det er ingen motsetning i dette. Ingen kamp om hvem som skal sitte øverst på tronen. Det er bare en påminnelse om at kunst er et internasjonalt språk. Og Elling Reitan fant tonen tidlig. Med sine symbolske elementer, balanserte komposisjoner og et billedspråk inspirert av Edvard Munch traff han en nerve på den internasjonale scenen. Gradvis har han utviklet og forsterket sitt eget særpreg med abstrakte komposisjoner og landskapstolkninger. Han har skapt et uttrykk som er hans alene.
Med 93 verk er denne utstillingen Elling Reitans mest omfattende utstilling til nå. Den har et historisk perspektiv med utvalgte verk fra de 31 årene han har vært kunstner på heltid. Tidlig i karrieren var motivene inspirert av hans bakgrunn innen filosofi og historie. Læremesteren Odd Nerdrums begrensede fargeskala ble raskt lagt på hyllen til fordel for et fargesprakende, ettertenksomt og gledesorientert billedspråk.
Vendepunktet kom for drøyt ti år siden. Etter grafikkmappen med illustrasjoner til «Salomos høysang» (2010) gikk han dypere inn i den maleriske abstraksjonen. Han forenklet uttrykket og forsket i de mulighetene som oppstår i møtet mellom farge og form. Dette har gitt ham en enda sterkere profil. Han har jobbet hardt og lenge frem mot denne utstillingen. Fargepalletten er blitt noe roligere. Det forhindrer ikke at gleden over fargenes magi er ett av hans særtrekk. Med denne utstillingen står han frem som en abstrakt kolorist med føttene trygt plantet i en tradisjon der forholdet til den virkelige verden møter fantasiens og tankekraftens muligheter.
Lars Elton.
Lars Elton (født 1957) er kritiker, forfatter, frilansjournalist og redaktør. Han er fast tilknyttet Dagsavisen, og han har mer enn 35 års fartstid som kritiker fra bl.a. VG, Aftenposten, Dagbladet, Klassekampen og Morgenbladet. Han har utgitt flere bøker og skriver om kunst- og kulturrelaterte emner i et bredt utvalg publikasjoner.
lars@elton.no