«Dette er den fineste Britannia-utstillingen noensinne. En eksepsjonell utstilling, på europeisk nivå», sa Håkon Bleken da han besøkte Arnold Dahlsletts utstilling på Britannia Hotel noen dager før åpningen.
Kunstnestorens entusiasme er sjelden vare. I Dahlsletts billedverden kjente Bleken igjen en betydelig kunstners verker.
Dette er andre gang Dahlslett er Britannia-kunstner, hvor han får vise sin kunst over tre etasjer i hotellet i seks måneder.
I en alder av 75 år, og midt i en alvorlig sykdomsperiode, har han malt 180 malerier til denne utstillingen. En prestasjon. Noen er skapt i hans studio i Tyskland, flesteparten i atelieret hjemme i Namsos.
Flere ville ha hans 75-årsjubileumsutstilling. Heldigvis for Britannias kunstinteresserte publikum fra inn- og utland, takket Dahlslett ja til invitasjonen om å komme tilbake hit for å markere jubileet.
Da Arnold Dahlslett som ung reiste til Tyskland var det for å bli grafiker innenfor reklame. Heldigvis dreide han fokuset mot kunst og ble formet av årene på Kunstakademiet i Stuttgart og ikke minst arbeidene til tyske mestere som Albert Dürer og Horst Janssen. I Norge ble han anerkjent som en av våre mest spennende grafikere, med innkjøp av blant annet Nasjonalmuseet.
De senere årene har han valgt bort grafikken til fordel for maleriet. Og det er her hans kunstnerskap virkelig har vokst. Motivene kretser fortsatt rundt møtet mellom natur og geometri, kulturhistorie og nåtid.
Men som Håkon Bleken sa da han besøkte utstillingen: «Det har kommet noe sjelelig inn i maleriene.»
"Jeg har fulgt Dahlsletts kunstnerskap siden 1980-tallet. Den gang som nå, er hver ny utstilling som å begi seg inn i en labyrint full av svevende kvinner og menn, geometri og arkeologi penslet ut fra en harmonisk palett.
De formatmessig store, og mesterlige maleriene med tittel I åpningen, har en mannsperson i fokus. Jeg vet ikke hvor han er på vei.
Det jeg vet, er at jeg er glad jeg aldri vil finne veien ut fra Arnold Dahlsletts labyrint".
Stein Slettebak Wangen, kurator Britannia Hotel.